• Jan Halíř

Rozhovor s Lukášem Pytlounem - Od malého penzionu až po hotelové impérium

Aktualizace: kvě 14

🎙HOST: Lukáš Pytloun – majitel a ředitel Pytloun Hotels

Od malého penzionu až po hotelové impérium


Lukáš dokázal vybudovat hotelový řetězec, který má aktuálně 12 hotelů a je to člověk, o kterém je v naší branži slyšet.


Témata rozhovoru:

– Lukášův příběh

– Jak si poradil se současnou krizí

– Co chystá dál

– Jaký je jeho pohled na akvizice nových hotelů

– Proč má Honza Halíř rád Grand hotel Pytloun v Liberci 

–  A další témata.


Sledujte můj YouTube kanál, kde najdete i pravidelná živá vysílání. Nemáte čas na sledování videa, tak si ho pusťte jako podcast. Najdete ho na Spotify, Google Podcast i Apple podcasts. Zvažujete aktuálně prodej či pronájem hotelu? I v těchto dnech máme řadu bonitních investorů, kteří aktivně hledají nové provozy. Praktické rady, tipy a triky z hotelového marketingu se dozvíte na mém blogu janhalir.com.


Rozhovor v textu:

Honza: Dobré ráno, hoteliéři, vítám vás u dnešního vysílání. Dnešním hostem je člověk, kterého asi všichni znáte nebo jste o něm četli. Je to Lukáš Pytloun, majitel a ředitel Pytloun hotels. Já bych zaprvé rád poděkoval, že jste si našel čas, Lukáši.


Lukáš: Pěkný den, zdravím i tebe, Honzo.


Honza: Díky. Já bych se chtěl zeptat, jaký je tedy příběh Lukáše Pytlouna? Já jsem to dnešní téma nazval Od malého penzionu až po hotelové impérium a jaký je vlastně tvůj příběh?


Lukáš: Impérium zní docela vznešeně. Máme pár hotelů. Začalo to jednoduše. Začal jsem jedním malinkým penzionkem, spíš ubytovnou. Původně to byl bytový dům, kde bylo 8 bytových jednotek a jedna byla volná. Začal jsem ubytovávat dělníky, kteří k nám jezdili za prací. Vím, že jsem účtoval asi 70 Kč za noc. Na to se už asi nikdy nedostanu. Je to doma, na kterou rád vzpomínám. Dělal jsem si vše sám a bylo to super. Každá doba vlastně něco přináší a líbí se mi i dnešní doba, takže nemůžu říct, že to bylo lepší, protože lidi si obvykle pamatují jen to dobré a to špatné zapomínají. Byla to těžká doba, ale bylo to super.


Honza: Kolik hotelů dnes máte?


Lukáš: Dnes provozujeme 12 hotelů, 10ti z nich jsem majitelem a 2 si dlouhodobě pronajímám a moje síť se rozrůstá ne zrovna drastickým tempem, otevíráme zhruba 1 hotel ručně a vždy se snažím být majitel. A když to nejde, tak se snažím mít takový kontrakt, aby byl pro nás zajímavý, abychom do toho mohli jít investičně. Aby vztah mezi vlastníkem a pronajímatelem byl třeba 30-letý, kdy já mám jistotu a mohu na tom místě budovat značku.


Honza: Jak jste se, Lukáši, popasovali s tou šílenou situací, co přišla? Jak se vám dařilo s tím bojovat?


Lukáš: My jsme s ní nebojovali, protože jsme věděli, že protivník je silnější a to byl stát, který nám řekl, že máme uzavřít pobočky. Stalo se, my jsme té doby využili pro to, abychom na hotelech instalovali samoobslužné kiosky, takže všechny hotely budou automatizované. Vlastně nám to i trochu pomohlo uspíšit tu implementaci automatických recepcí díky tomu, že jsme měli skoro 3 měsíce zavřeno. Původní plán byl automatické recepce do konce roku.


Honza: Takže ve finále redukce nákladu, aby to dávalo smysl?


Lukáš: Budou určitě nižší fixní náklady. Tam počítáme, že by se měly snížit zhruba o 20%, možná o 30%. My jsme si řekli, že těch 20%, co ušetříme, dáme zákazníkům. Jednoduše to promítneme do ceny. V některých termínech budeme i o 30% levnější, protože si to budeme moci dovolit. A v neposlední řadě je tam i ta bezpečnost a nižší chybovost. Sám zákazník si dělá check-in a check out a je to jednodušší pro nás, co se týče kontroly. Je to i výhoda pro zákazníka v době, kdy nám zde doznívá koronavirová krize, aby se zbytečně nestřetával s personálem a mohl si jednoduše dělat věci sám. A potom i velká úspora času. Dnes check out obvykle trvá okolo 1 - 3 minut a většinou všichni odcházejí v jednu dobu z horu. Jsou dva peakové časy. Jeden okolo 7 a 8 hodiny ranní a potom 9 až 10 hodina, kdy všichni odcházejí. Pak se tvoří na recepci fronty. My jsme tomu šli naproti a zákazník může jednoduše odejít, nechat kartu a klíče na pokoji, my účet uzavřeme a pošleme mu potvrzení na email. Nebo si ho uzavře sám ve své mobilní aplikaci nebo na počítači.


Honza: Tvůj příběh se mi hrozně líbí a baví mě. Řekni mi, jaký má Lukáš Pytloun běžný den? 12 hotelů řídit, to je slušná porce práce. Jak vypadá tvůj normální den?


Lukáš: Já musím říct, že mám skvělý tým kolegů, takže to není o tom, že by to byla one man show. Mám kvalitní lidi. Můj pracovní den začíná v 6:30 nebo v 7:00. Nemám nařízený budík, budím se sám. Mám hodně emailů, protože mi hotely pravidelně reportují. Snažím se vymýšlet nová zjednodušení, například jako ty kiosky, takže vlastně kdybych nebyl úplně zasažen tím provozem, tak bych nedokázal síť nikam dál posouvat. Mám rád informace, takže denně řeším zhruba 300 emailů. To mi zabere tak 4 - 5 hodin času. Dělám to na mobilu, mohu být kdekoliv. A odpoledne už se snažím věnovat novým věcem. Pondělí až středu mám většinou takové provoznější. A čtvrtek a pátek si nechávám na nové projekty.


Honza: Zaujala mě ta věta, co jsi říkal před chvílí, když jsi říkal, že 10 hotelů vlastníte a 2 pronajímáte. Jakým způsobem fungujete investorsky? Máte za sebou investory, kteří vás znají nebo řešíte bankovní úvěry? Jaký je ten formát?


Lukáš: Já jsem začínal postupně a postupně mě banky začaly znát. Nejdřív jsem si vzal jeden úvěr na jeden hotel a vždycky jsem napsal projekt na zajímavou akvizici a banky měly a doufám, že i budou mít, chuť mi půjčovat. Veškeré hotely financuji z bankovních úvěrů. Nemám za sebou žádný cizí kapitál. Jsem 100% vlastníkem Pytloun hotels a musím říct, že banky mi doposud šly velice na ruku. Asi jsme i čitelní pro banky. Jsme česká hotelová síť s jedním vlastníkem a jasnou strukturou. To se nám daří a doufám, že to tak bude i do budoucna. Do budoucna plánujeme rozšíření do dalších krajů, v Praze plánujeme další hotel. Doufám, že nás 3 měsíce výpadku nezastaví, i když do konce roku to asi smáznout nedokážeme.


Honza: Teď jsi otevřel téma, na které jsem se chtěl zeptat. Jaký očekáváte vývoj v následujících měsících a nejbližších letech?


Lukáš: Já jsem takový optimista. Životní optimista. Nikomu neříkám, že se mám špatně, vždy si říkám, že se mám dobře. Mám rodinu, mám dvě děti, mám kde bydlet a mám co jíst. Myslím si, že v tom se nic nezmění a doufám, že nepřijde nějaká tragická rána v podobně druhé koronavirové krizi. Nebo něco horšího. Jestli to bude tak, jak to teď vypadá a otevřou se hranice, tak hotely budou prosperovat. Věřím, že v červnu ještě v dobrých číslech nebudeme, ale v červenci a v srpnu jsou prázdniny. Máme 1 hotel v Praze, který asi zůstane zavřený. Snažíme se dělat nový program pro Čechy, máme zajímavé balíčky 2120 Kč na noc v butikovém hotelu na Václavském náměstí se snídaní a celodenním tapas. Host již tedy nemusí víc utratit, je v tom i jízdenka na MHD a vstupy do některých pražských turistických atrakcí. Ale i tak nevím, jestli dokážeme kapacitu naplnit. Co se týče hor, tak od poloviny června už je to velice slušné. Městské hotely - v Liberci mám 8 poboček a tam otevíráme zatím 1. Uvidíme, jak se postupně budeme dopracovávat k plánu provozu. My jsme si škrtli okolo 70 milionů tržeb.


Honza: Bolelo nás to všechny. Takové reklamní okénko, já vřele doporučuji i Grand hotel Pytloun v Liberci. Je to úžasné místo a hlavně pro ty, co máte děti. Mají tam skvělý dětský koutek, který je odhlučněný a navázaný na restauraci. Můžete tam vypustit děti a sledovat je přes okýnko nebo aplikaci, úžasná věc. Žádný řev není slyšet. Takhle jsem vyjel s kamarádem, každý jsme měli dvě děti a opravdu jsme si to užili.


Lukáš: To mám opravdu radost. Ten dětský koutek se nám osvědčil, tak jsme ho teď zprovoznili v Harrachově a budeme ho brzy otevírat. Je větší a dvoupatrový.


Honza: Nádhera. Všichni s dětmi toto ocení. Mimo jiné. Vše ostatní bylo taky skvělé. Vy, co máte děti, tak mi rozumíte. Já jsem se chtěl zeptat, jaká byla situace při vyjednávání slev nájemného za hotely? Vy máte většinou hotelů svých, tam je to jednodušší, ale co třeba ty pronajímané? Byla s majiteli řeč?


Lukáš: Jeden hotel, malý hotel v centru Liberce Pytloun City Boutique Hotel, vlastní společnost Syner a tam jsme se na úpravě nedohodli. V současné době jsme museli podat žalobu na určení výše nájmu. Není s nimi zatím kloudná řeč. A doufám, se dohodneme nebo rozhodne soud. A co se týče toho pražského hotelu, tam to vypadá daleko lépe. My jsme tam šli se skoro 100 milionovou investicí. Konvertovali jsme z banky na hotel. A podobně to bylo i v Liberci před 8 lety. Vlastníci vidí, že mám zájem tam pokračovat a je to dlouhodobý byznys. Jednání teprve probíhá a už ty první náznaky jsou velice pozitivní. Věřím, že na té adrese vydržíme a budeme jednat dál. Mám z toho pozitivní pocity.


Honza: Já se vlastně kromě marketingu zabývám prodejem a pronájmem hotelů. Zajímalo by mě, jaká máte kritéria, když vybíráte vhodné hotely? Možná je to rovnou taková vsuvka pro lidi, co nás poslouchají. Co pana Pytlouna zajímá? Jaké nabídky by makléři měli na něho směřovat, aby ho zaujaly?


Lukáš: Děkuji, Honzo. To jsi mě potěšil. Určitě je to místo a koncept, který se nepasovává na konkrétní místo. Pokud vidím, že to místo má potenciál a mám v hlavě koncept, který by se tam hodil, tak pak to dává smysl. Jsou to jednoduché počty. Cena vs. návratnost, parametry nájemního vztahu. Jestliže někdo má nemovitost a neví co s ní a myslí si, že by tam mohl být hotel, tak my se nebojíme jít do investice a konvertovat nemovitost na účel hotelový. A když máme silný mandát ve smlouvě, tak se nebojíme do toho jít po hlavě. A určitě upřednostňuji být vlastníkem, je to pro mě komfortnější. Sháním i nemovitosti, ať jsou to bytové domy nebo office house, které se v posledních letech hodně konvertovaly na hotely. A jdu po celém trhu. Líbí se mi hory. Poslední akvizice je Pytloun wellness hotel Hasištejn v listopadu loňského roku a koupil jsem ho z dražby.


Honza: Jaká je minimální velikost, co vás zajímá?


Lukáš: Jestliže tam není možnost jednoduchého rozšíření, tak stávající kapacita min. 45 - 50 pokojů a výše. Tím, že už to řídíme řetězcově, tak se nám menší hotely nevyplatí. I když teď plánuji koupi objektu v Harrachově, kde objekt je podstatně menší, ale bude to depandance stávajícího hotelu. Tam nám to dává smysl, bude jedna sdílená recepce. Tím pádem to dává smysl.


Honza: Fixní náklady jsou neúprosné a malé hotely dávají smysl jako rodinný podnik, ale ne pro velkého operátora. Jak máte řešený obchod? Máte centrální kancelář nebo každý barák to řeší individuálně?


Lukáš: Jsme centrálně řízení, máme revenue management tým, máme marketingové oddělení i agenturu a máme účetní oddělení. Stejně jako tak jako ostatní řetězce. Není to tedy tak, že bych řešil běžnou operativu. Dívám se na to s nějakým nadhledem, abych mohl lidi motivovat a abych mohl vymýšlet nová a chytřejší řešení.


Honza: Jak vnímáte pracovní trh teď? Poslední roky to bylo takové, že se člověk pomalu bál něco zaměstnancům na recepci říci, aby si tam nemusel stoupnout sám. Myslíte, že to teď bude lepší? Ťe se trh vyčistí?


Lukáš: Musím říct, že my jsme fatální problémy s personálem neměli. Máme možná jméno nebo nevím, čím to je. Ale neměl jsem pocit, že bychom museli brát každého. Je pravda, že vezmeme jakéhokoliv nehotelového člověka a rádi ho to naučíme, s tím máme dobrou zkušenost. Když se podíváte na můj manažerský tým, tak je tam jen jeden člověk s hotelovou školou.


Honza: Takže ideální stav je vzít si lidi, vychovat si je, aby to dělali přesně tak, jak vy chcete. Co třeba školení? Děláte si interně nebo využíváte například akademii AHR?


Lukáš: My si děláme interní školení. Máme postupy, jak z lidí vychovat zaměstnance, kteří milují hosta. Školíme si je sami. Někdy nám i zákazníci říkají, že jsme taková sekta. Když přijedou k nám, tak přístup k zákazníkovi je jiný, než jsou zvyklí jinde. U nás je úsměv na prvním místě, i když to třeba někdy nejde, tak se snažíme, aby to opravdu tak bylo. To, co pozoruji já a moje agentura, která dělá mystery shopping na všechny moje pobočky, tak z toho mi vyplývá, že se nám to docela daří.


Honza: To je dobré slyšet. Moje zkušenost byla také velice pozitivní, takže to můžu potvrdit jako zákazník. Co chystáte do budoucna? Nějaké velké plány, které se rýsují a je možné o nich mluvit?


Lukáš: Teď byl velký projekt automatizovaných recepcí. Recepce zůstávají jako takové, nemáme noční recepci. To byl velký skok v automatizaci a na to je navázaný další můj projekt Inbox. Je to vlastně mobilní hotel. Jsou to nezávislé jednotlivé buňky, které budou vyrůstat různě po republice, ale jsou modulární a mohou se na sebe kupit. Tam, kde bude zrovna velká poptávka po hotelových službách, tak tam se hotel bude stěhovat. To je projekt, na kterém pracuji už delší dobu a díky automatizaci recepcí a různých procesů to máme vše připravené, abychom mohli začít. Chtěl jsem mít první prototypy do konce letošního roku a malinko nás to zastavilo, ale možná to stihneme. Nejdéle to bude první kvartál příštího roku.


Honza: To je hodně zajímavé. Takže si mám představit v podstatě nějaké moduly v hotelové kvalitě, které se přesunou tam, kde je potřeba. Dává to smysl třeba na akce a festivaly nebo to musí být umístěné v řádu více měsíců, aby to ekonomicky dávalo smysl?


Lukáš: Jestli se budeme bavit o trhu Velké Británie a Německa, tak tam to smysl dává. Myslím si, že v Čechách by to nedávalo úplně smysl. Ta cena za přesun je vysoká a musela by se promítnout v ceně ubytování během festivalu a myslím si, že by to stálo v řádech stovek EUR za noc a to si myslím, že by festivaloví lidé nedali. Jsou i v Čechách festivaly, kde si myslím, že by to bylo možné. Nebo třeba Velká cena Brna.


Honza: To je zajímavá myšlenka. Já děkuji. Je něco, co bys chtěl vzkázat ostatním hoteliérům jako tečku na závěr rozhovoru? Nějakou inspirativní message?


Lukáš: Já jsem ještě mladý hoteliér a rád poslouchám ostatní hoteliéry a rád se inspiruji jejich přístupem. Nevím tedy, jestli já jim dokážu dát nějakou světobornou myšlenku. Asi jednoduchá myšlenka: když budeme milovat hosty, budou hosti milovat nás. Já mám hrozně rád lidi a i v této těžké době věřím, že to Pytloun hotels budou mít jednodušší a že nám to zákazníci vrátí. A pro hoteliéry: nechci, aby byla cenová válka, to už jsem jednou zažil a myslím, že každý má být hrdý a znát svoji cenu. Slepě jít za korunou a ochromit trh by byla velká škoda. Věřím, že ostatní hoteliéři na to půjdou s rozmyslem a znají svoji cenu jako my.


Honza: To byl Lukáš Pytloun, ředitel a majitel Pytloun hotels. Moc děkuji, že jste si našel čas a pokud máte někde relevantní hotely, které byste chtěli nabídnout Pytloun Hotels, tak rád předám kontakt.


4 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše